Información Sexológica
2
page-template-default,page,page-id-2,stockholm-core-2.3,select-theme-ver-8.9,ajax_fade,page_not_loaded,menu-animation-underline-bottom,header_top_hide_on_mobile,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-6.6.0,vc_responsive

Sexualidad

Sexualitatea

El concepto sexualidad hace referencia a la manera en que cada persona vive el hecho de ser un ser sexuado, es decir, a las infinitas formas de ser.
Existen tantas formas y expresiones como personas hay. Todas las personas somos diferentes y todas integramos caracteres femeninos y masculinos en distintos niveles en función de cada persona.

Estos caracteres, igualmente, son de orden biológico – psico – sociocultural. En consecuencia, no existe un único modelo de hombre y mujer.

Por todo ello, afirmar y tomar como referencia que hay un único modelo de hombre o mujer es erróneo y discriminatorio. Estas afirmaciones están basadas en normas estrictas que jerarquizan unas formas de ser, sentir y expresarse sobre otras, invisibilizando la diversidad que nos caracteriza.

Sexualitate kontzeptuak pertsona bakoitzak izaki sexudun izateko duen moduari egiten dio erreferentzia, hau da, izaera anitzei.
Pertsona adina forma eta adierazteko modu daude. Pertsona guztiak desberdinak gara, eta denok ditugu gure baitan ezaugarri femeninoak eta maskulinoak, maila desberdinean, pertsona bakoitzaren arabera.

Ezaugarri horiek, halaber, biologiko, psikologiko eta soziokulturalak dira. Ondorioz, ez dago gizon-emakume izateko eredu bakarra.

Horregatik guztiagatik, gizon edo emakume eredu bakarra dagoela baieztatzea eta erreferentzia gisa hartzea okerra eta diskriminatzailea da. Baieztapen horiek arau zorrotzetan oinarritzen dira, eta, modu hierarkikoan, izateko, sentitzeko eta adierazteko beste modu batzuen gainean kokatzen dira, gure ezaugarri den aniztasuna ikusezin bihurtuz.

Las siglas claras / Siglen esanahiak:

LESBIANA

Mujer que siente deseo erótico hacia otras mujeres.

 

Etimología e Historia: La palabra «lesbiana» está derivada del nombre de la isla griega de Lesbos, hogar en el siglo V a.C. de la poetisa Safo. De los escritos que se han conservado, se ha deducido que un grupo de mujeres jóvenes estaban a cargo de Safo para su instrucción y diversión. Los poemas de esta poetisa y sus pupilas versaban sobre las relaciones entre mujeres, sus vidas cotidianas y rituales. Por todo ello, la expresión mujeres “Saficas” también se utilizó para referirse a mujeres que tenían relaciones eróticas con mujeres.

 

Mayor discriminación: la cultura patriarcal existente en nuestras sociedades genera una mayor discriminación de las mujeres bisexuales, lesbianas y trans. Estas personas somos abocadas a situaciones de violencia y discriminación por nuestra identidad y orientación debido a los patrones marcados que jerarquizan unas formas de ser, sentir y expresarse sobre otras.

 

Las lesbianas podemos ser masculinas y femeninas, creer que tener una manera de expresión conlleva una orientación es erróneo, ya que no hay una lesbiana igual a otra, y no hay nada que nos haga saber la orientación del deseo erótico de la persona que tenemos enfrente, excepto, preguntárselo.

Beste emakume batzuekiko desio erotikoa sentitzen duen emakumea.

 

Etimologia eta Historia: «Lesbiana» hitza, K. a. V. mendean Safo poetaren bizileku izandako Lesbos uharte Greziarraren izenetik eratorria da. Kontserbatu diren idazkietatik, emakume gazte talde bat Saforen ardurapean zegoela ondorioztatu da, berarekin ikasi eta ondo pasatzeko. Poeta honen poemek eta bere ikasleek emakumeen arteko harremanez, eguneroko bizitzez eta errituez hitz egiten zuten. Horregatik guztiagatik, «Saficas» hitza emakumeekin harreman erotikoak zituzten emakumeak izendatzeko ere erabili zen.

 

Diskriminazio handiagoa: gure gizarteetan dagoen kultura patriarkalak emakume bisexualen, lesbianen eta transen diskriminazio handiagoa eragiten du. Pertsona hauek indarkeria eta diskriminazio egoerak jasaten ditugu, gure identitate eta orientazioagatik; ezarritako ereduek, izaera, sentipen eta adierazpide batzuk beste batzuen gainean hierarkizatzen dituztelako.

 

Lesbianak maskulinoak eta femeninoak izan gaitezke, adierazpen modu bat izateak orientazio zehatz bat dakarrela pentsatzea okerra da, ez baitago lesbiana bat beste baten berdina denik, eta ez dago aurrean dugun pertsonaren desio erotikoaren orientazioa jakinarazten digunik, galdetzea izan ezik.

GAY

Hombre que siente deseo erótico hacia otros hombres.

 

Etimología e Historia: este término entró en nuestra cultura a través del inglés que, a su vez, se había tomado, hacia el siglo XII, de los franceses, que utilizaban el término para designar a personas de carácter alegre y despreocupado. A Francia llegó del sustantivo latino gaudium (gozo).Pero, en realidad, esta palabra ya existía en el léxico del castellano con la forma gayo que significaba también alegre o vistoso; un adjetivo que quedó en desuso con el tiempo. En 2001 la RAE aceptó el término gay: “dicho de una persona, especialmente de un hombre que siente deseo erótico hacia otro hombre, aunque la palabra gay también fue válida para designar a lesbianas: ‘mujer gay’. (Continente Americano)
Con el tiempo, en respuesta a que el término “homosexual” hacía referencia a lo patológico, la palabra gay fue apropiada como autodefinición y despojada de las connotaciones negativas.

 

Los gays podemos ser masculinos y femeninos, creer que tener una manera de expresión conlleva una orientación es erróneo, ya que no hay un gay igual a otro, y no hay nada que nos haga saber la orientación del deseo erótico de la persona que tenemos enfrente, excepto, preguntárselo.

Beste gizon batzuekiko desio erotikoa sentitzen duen gizona

 

Etimologia eta Historia: izen hau ingelesaren bidez sartu zen gure kulturan eta honek, era berean, frantsetik jaso zuen, XII. mendean, hauek izaera alaieko eta arduragabeko pertsonak izendatzeko erabiltzen bait zuten. Frantziara gaudium (gozamena) latindar substantibotik heldu zen.

 

Baina, egia esan, hitz hori gaztelaniaren lexikoan existitzen zen, “gayo”, alaia edo ikusgarria ere esan nahi zuena; denborarekin erabiltzeari utzi zitzaion. 2001ean RAEk gay hitza onartu zuen: «Pertsona bat, bereziki gizona, beste gizon batenganako desio erotikoa sentitzen duena, nahiz eta gay hitza lesbianak izendatzeko ere baliagarria izan zen: ‘Gay emakumea’ (Amerikar Kontinentean).

 

Denborarekin, «Homosexual» hitzak patologiari erreferentzia egiten zionez, gay hitza autodefinizio gisa hartu zen, kutsu negatiboak kentzeko.

 

Gayak maskulinoak eta femeninoak izan gaitezke, adierazpen modu bat izateak orientazio zehatz bat dakarrela pentsatzea okerra da, ez baitago gay bat beste baten berdina denik, eta ez dago aurrez aurre dugun pertsonaren desio erotikoaren orientazioa jakinarazten digunik, galdetzea izan ezik.

TRANS

La T en el acrónimo LGBTI+ se refiere a un término paraguas, general e inclusivo, que engloba a aquellas personas cuya identidad es diferente de las expectativas culturales basadas en el sexo que se les asignó al nacer.

 

Incluye personas transexuales, transgéneros, genderqueer/queergéneros, con expresión de género diverso y otras variaciones de género. Trans con un asterisco hace hincapié en la diversidad a la hora de concebir el cuerpo, la identidad y las vivencias que van más allá de las normas sociales.

TRANSEXUAL

Persona cuyo sexo sentido no coincide con el que se le supuso al nacer en base a sus genitales.

 

En la mayoría de los casos, los hombres tienen pene y las mujeres tienen vulva por ello, en el proceso de gestación para asignar el sexo al bebé se toman como referencia los genitales. Ahora bien, ser mujer o ser hombre no radica en los genitales, ni estos lo determinan. Es la autopercepción la que determina la identidad.

 

Cita: “Los genitales son una buena hipótesis aunque un mal axioma” Joserra Landarroitajauregi

 

Existen una serie de ideas erróneas en torno a la transexualidad:

 

Decir que ha nacido en un cuerpo equivocado. El cuerpo de alguien no puede estar equivocado, simplemente es ese, el suyo, diferente del resto. El cuerpo no es como una prenda de vestir, que puede ser o no de tu talla. En todo caso, a consecuencia de los cánones establecidos de lo que se supone que ha de ser un hombre o una mujer, las personas y no solo las personas trans se someten a cambios corporales, pero esto no es sinónimo de nacer en un cuerpo equivocado.

 

Decir que se hace un cambio de sexo. Cuando se hace esta afirmación se refiere al cambio de morfología en los genitales. Los genitales habitualmente son utilizados como sinónimo de sexo, pero como ya hemos mencionado en la definición, no son estos los que determinan el sexo, sino la percepción propia de la persona. Por lo tanto, no cambian de sexo, sino más bien cambian la categoría sexual que el resto, atendiendo únicamente a la morfología de sus genitales o cromosomas, les ha asignado.

 

Unido a esto, sale a la luz otro error: el pene y los testículos son el genital de un hombre y la vulva de mujer. Al igual que hemos mencionado que el cuerpo no puede estar equivocado, una parte de este, como es el caso de los genitales, tampoco puede estarlo. Por ello, una vulva será de mujer si pertenece a una mujer y un pene y testículos será de hombre si pertenece a un hombre. Este error proviene de la idea de que la mayoría de hombres tienen pene y testículos y la mayoría de mujeres tienen vulva, pero no todas. Por ello, la propia realidad obliga a ampliar todas las posibilidades corporales que existen para que todas las personas estén incluidas.

 

Un hombre que quiere ser mujer o viceversa. Ser mujer u hombre no es cuestión de querer o no querer, no se elige, sino que se es. Otra cuestión son los elementos que una mujer o hombre transexual elija para ser vista por el resto como la mujer o el hombre que es.

 

En conclusión, la manera más fiable para saber quién tenemos delante es preguntándole y en el caso de que aún no pueda expresarse, dándole el tiempo necesario para ello.

T letrak, LGBTI+ akronimoan, aterki termino orokor eta inklusibo bat adierazten du, jaiotzean esleitu zitzaigun sexuan oinarritutako kultur-espektatibekin bat ez datorren bestelako identitatea dugun pertsonak biltzen gaituena.

 

Transexualak, transgeneroak, genderqueer/queergeneroak askotariko genero-adierazpenak eta bestelako generobariazioak barne hartzen ditu. Trans hitzak izartxoa daramanean gorputza, identitatea eta bizipenak ulertzeko modu anitzak azpimarratzen ditu, arau sozialetatik haratago.

TRANSEXUALA

Persona batek sentitzen duen sexua (den sexua) jaiotzean bere genitalen arabera esleitu zitzaion sexuarekin bat ez datorrenean.

 

Kasu gehienetan, gizonek zakila dute, eta emakumeek bulba. Horregatik, haurdunaldian umetxoaren sexua esleitzeko genitalak hartzen dira erreferentziatzat. Baina emakumea edo gizona izatea ez datza genitaletan, eta ez dute hauek definitzen. Identitatea zehazten duena autopertzepzioa da.

 

Aipua: «Genitalak hipotesi ona dira, baina axioma txarra» Joserra Landarroitajauregi

 

Transexualitateari buruzko ideia oker batzuk daude:

 

Gorputz oker batean jaio garela esatea. Norbaiten gorputza ezin da oker egon, hori besterik ez da, berea, gainerakoengandik desberdina. Gorputza ez da jantzi bat bezalakoa, zure neurrikoa izan daitekeena edo ez. Nolanahi ere, gizon edo emakume batek izan beharko lukeenaren inguruan sortutako eredu ezarrien ondorioz, pertsonok, eta ez bakarrik trans pertsonek, gorputz-aldaketak egiten ditugu ditugu, baina horrek ez du esan nahi gorputz oker batean jaio garenik.

 

Sexuz aldatzen dela esatea. Baieztapen hori egiten denean, genitalen morfologia aldaketari ari da aipamena egiten. Genitalak sexuaren sinonimo gisa erabili ohi dira, baina definizioan aipatu dugun bezala, horiek ez dute sexua zehazten, pertsonaren berezko pertzepzioak baizik. Beraz, ez da sexua aldatzen, besteok genitalen morfologia eta kromosomei erreparatuta, egotzi diogun kategoria sexuala baizik.

 

Honi lotuta, beste akats bat agertu ohi da: zakila eta barrabilak gizonaren genitalak dira, eta alua emakumearena. Gorputza oker ez dagoela aipatu dugun bezala, honen zati bat ere, genitalen kasuan bezala, ezin da oker egon. Horregatik, alu bat emakumearena izango da emakumea batek badu, eta zakila eta barrabilak gizonarenak, gizon batek baditu. Akats honen jatorria da gizon gehienek zakila eta barrabilak dituztela eta emakume gehienek alua dutela, baina ez guztiek. Horregatik, errealitateak berak gorputz-aukera guztiak zabaltzera behartzen gaitu, pertsona guztiak barne hartzeko.

 

Emakume izan nahi duen gizona, edo alderantziz. Emakumea edo gizona izatea ez da nahi edo nahi ez izatearen kontua, ez da aukeratzen; izatearen kontua da, zara edo ez zara. Beste kontu bat da emakume edo gizon transexualok aukeratzen ditugun elementuak gainerakoek garen emakume edo gizon gisa ikus gaitzaten.

 

Beraz, aurrean nor dugun jakiteko modurik fidagarriena galdetzea da, eta, oraindik adierazterik ez badu, horretarako behar den denbora ematea.

BI (BISEXUAL)

Persona que siente deseo erótico tanto por hombres como por mujeres.

 

Etimología e Historia: Esta palabra se forma del elemento compositivo bi-que significa dos o de a dos y del latín sexualitis que se refiere a la condición sexuada de los individuos de una especie y, que en el caso de los humanos, se extiende a esferas no meramente biológicas.

 

Desde la antigua Grecia se han registrado comportamientos bisexuales. Ahora bien, esta orientación sexual ha sido invisibilizada y dejada de lado por las socialmente aceptadas prácticas heterosexuales y las ahora más aceptadas prácticas homosexuales.

 

 

A lo largo de la historia se han hallado algunas comunidades y se han presentado ciertos acontecimientos y encuestas que permiten poner en duda las posiciones radicales sobre lo que es la bisexualidad, invitando a las personas investigadoras a ampliar su concepción de la bisexualidad.

Gizonen eta emakumeenganako desio erotikoa sentitzen duen pertsona.

 

Etimologia eta Historia: hitz hau bi aurrizkiaren (bi edo biena esan nahi duena) eta latinezko sexualitis hitzaren baturatik sortzen da, espezie bateko banakoen sexu-izaerari erreferentzia egiten diona eta, gizakien kasuan, eremu ez soilik biologikoetara hedatzen dena.

Antzinako Greziatik portaera bisexualak erregistratu dira. Hori bai, sexu-orientazio hau ikusezin bihurtu eta alde batera utzi dute sozialki onartuagoak diren bestelako praktikek.

INTERSEXUAL

Cuando hablamos de intersexualidad en el acrónimo LGBTI+ es para hacer referencia a aquellas personas que nacen con características sexuales internas (genitales internos o cromosomas) o sexuales externas (genitales externos) que varían respecto a la norma médica o social establecida para el cuerpo de hombre o mujer.

 

Como en el caso de la transexualidad, los genitales son aquello en lo que se basa la comunidad médica y judicial para asignarnos uno u otro sexo. En el caso de estas personas, en una primera prueba clínica si no responden a los estándares de la genitalidad normativa según el criterio médico, será la prueba cromosómica (XX o XY) la que determine a cuál de las categorías pertenece.

 

La identidad no la determinan ni lo genitales internos y externos, ni los cromosomas sino la percepción propia del persona. Por lo tanto, sus genitales, al igual que su codo, sus párpados o sus pies serán simplemente eso, una parte más de su cuerpo.

 

Esto último va estrechamente unido con otro error en torno a la intersexualidad, qué es la necesidad de intervenir quirúrgicamente cuando se es un bebé para construir una vulva o un pene “normativo” con el objetivo de generar coherencia entre el sexo asignado al nacer y la morfología de sus genitales.

 

Salvo en los casos en los que está en peligro la vida del bebé, estas intervenciones pueden posponerse hasta que la persona pueda decidir, ya que, esos genitales cumplen con las funciones fisiológicas necesarias al igual que el resto. Será la persona quien decida si realizar alguna modificación morfológica o no.

Intersexualitateaz ari garenean, LGBTI+ akronimoan, gizonen edo emakumeen gorputzarentzat ezarritako arau mediko edo sozialarekin bat ez datozen barneko sexu-ezaugarriekin (barneko genitalak edo kromosomak) edo kanpoko sexu-ezaugarriekin (kanpoko genitalak) jaiotzen diren pertsonak aipatzen dira.

 

Transexualitatearen kasuan bezala, genitalak dira komunitate mediko eta judizialaren oinarria, sexu bat edo bestea esleitzeko. Pertsona hauen kasuan, lehen proba kliniko batean irizpide medikuen arabera ezarritako genitalen estandarrei erantzuten ez badiete, proba kromosomikoen arabera (XX edo XY) erabakiko dute zein kategoriatakoak garen.

 

Identitatea ez dute ez barneko eta kanpoko genitalek zehazten, ezta kromosomek ere, pertsonaren pertzepzioak baizik. Beraz, gure genitalak, ukondoa, betazalak edo oinak bezala, hori besterik ez dira izango, gure gorputzaren zati bat gehiago.

 

Azken hori intersexualitateari buruzko beste akats batekin oso lotuta dago; jaiotzean esleitutako sexuaren eta gure genitalen morfologiaren artean koherentzia bilatu nahian, umetxoa izanda alu edo zakil «normatiboa» eraikitzeko ebakuntza kirurgikoa egitea.

 

Haurraren bizitza arriskuan dagoen kasuetan izan ezik, ebakuntza horiek atzeratu egin daitezke pertsonak erabaki ahal izan arte; izan ere, genital horiek beharrezko funtzio fisiologikoak betetzen dituzte; pixa egin ahal izatea, sentsazioak eta plazera sentitzea… gainerakoek bezala. Pertsona izango da aldaketa morfologikoren bat egin ala ez erabakiko duena.

PLUS

A día de hoy el colectivo es tan plural que no solo se han ampliado sus siglas (originalmente LGTBI para referirse a Lesbianas, Gays, Trans, Bisexuales y personas intersexuales) sino que se ha añadido un “plus” o “+” al final del nombre del mismo para no alargar indefinidamente su denominación y también, poder así, dar visibilidad a todas esas orientaciones e identidades que no tienen cabida en las primeras siglas, y que al igual que las anteriores, somos no normativas, y queremos ser también visibilizadas. El acrónimo podría contener todas las letras del alfabeto, o tantas letras como personas, ya que toda las personas somo únicas e irrepetibles.

Gaur egun, kolektiboa hain da plurala, siglak zabaltzeaz gain (jatorriz LGTBI, Lesbianak, Gayak, Transak, Bisexualak eta pertsona Intersexualak aipatzeko), izenaren amaieran «plus» edo «+» bat gehitu dela, izena mugarik gabe ez luzatzeko eta, era berean, lehen sigletan sartzen ez diren eta normatiboak ez diren orientazio eta identitate guztiak ikusarazteko. Akronimoak alfabetoko letra guztiak izan zitzakeen, edo pertsonak adina letra, pertsona guztiak bakarrak eta errepikaezinak baitgara.

Hemos seleccionado estos videos alusivos para que los disfrutéis / Bideo hauek aukeratu ditugu, goza ditzazuen: